dinsdag 17 november 2009
Online Coaching: de bomen en het bos
Dat Internet kan leiden tot een informatie-overload is niets nieuws. Kijk naar de discussies over de vaccinatie voor de Mexicaanse griep: voor- en tegenstanders struikelen over elkaar heen en de bewust kiezende burger ziet door de bomen het bos niet meer.
Zo ook in coachland: er is een zeer groot aanbod van coaches, die coaching aanbieden op velerlei gebied. Het beroep van coach is niet beschermd, al proberen beroepsorganisaties als de NOBCO of Stichting Coach! een bepaalde mate van kwaliteit te borgen. Maar wat is coaching nu eigenlijk? Zoals ik het zie is het 'de ander bewegen zijn/haar eigen antwoorden te vinden' of 'de ander ondersteunen in het verkrijgen van inzicht in het zelf om huidige en toekomstige uitdagingen beter het hoofd te kunnen bieden'. Zo zijn er nog allerlei afgeleide definities mogelijk.
Toch zie je helaas ook andere vormen van 'coaching', die mijns inziens meer lijken op advies of consultancy. Waarbij de cliënt aan de hand wordt meegenomen en dus niet zozeer zichzelf leert kennen maar de weg bewandelt die de 'coach' adviseert. Deze verschillende interpretaties en verschijningsvormen van coaching leiden ertoe dat de potentiële cliënt door de bomen het bos niet meer ziet.
Als we het dan ook nog eens gaan hebben over de nieuwste vorm van coaching, Online Coaching, wordt de verwarring nog groter. In het algemeen zie je dat er virtuele platforms worden ontwikkeld waarbij de cliënt direct en realtime in contact kan treden met de coach. Deze vorm van Online Coaching is eigenlijk de traditionele vorm van face-to-face coaching met gebruik van nieuwe media (chat, skype, etc.). Door de realtime beschikbaarheid van de coach en de verwachting dat deze onmiddellijk reageert, loopt men het risico dat het coach-proces niet zozeer leidt tot vergroten van zelfkennis en zelfredzaamheid, maar tot een onmiddellijke bevrediging van een behoefte: een antwoord van de coach.
Het 'nieuwe' Online Coaching, waarbij gebruik gemaakt wordt van email, is gebaseerd op een andere aanpak. Door het dagelijkse emailcontact met de coach, waarbij de cliënt schrijft op het moment en de plaats die voor hem of haar prettig is, ontstaat een mooi proces van introspectie en zelfwerkzaamheid: 'het beeldscherm van de pc als spiegel'. De coach begeleidt, structureert en faciliteert dit proces, dat binnen korte tijd kan leiden tot grote inzichten en veranderingen. Waardoor de cliënt door de bomen van zijn/haar uitdagingen in het leven weer het bos kan zien: zijn/haar eigen kracht, wensen en behoeften!
Ons als coaches rest de schone taak om als boswachter de bewegwijzering in het bos van coaches, benaderingen en methodieken aan te brengen, zodat onze potentiële cliënten de voor hen best passende weg kunnen bewandelen!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Graag je reactie!