donderdag 20 januari 2011

Het duiveltje in jezelf


In eerdere berichten heb ik al geschreven over het (leren) kennen van jezelf, als basis voor de keuzes die je maakt in je (werkende) leven. Misschien lijkt het dan alsof ik, als Mindful Analyst en coach, mezelf door en door ken en dit continue in de praktijk breng.

Niets is minder waar, ook ik ben 'maar' een mens en het leren kennen van mezelf is een levenslang proces, dat steeds tot nieuwe inzichten leidt. In dit proces word ik regelmatig gehinderd door mijn eigen kritische blik, waardoor ik geneigd ben vooral de minder sterke kantenvan mezelf te benadrukken.


Dit herken ik bij meer mensen, cliënten die bij me komen, maar ook tijdens ontmoetingen buiten mijn werk. Mijn ervaring is dat vooral vrouwen daar last van hebben; dit kleine duiveltje op de schouder, in het achterhoofd, met een schelle stem die continue kritiek levert. Een duiveltje, dat het moeilijk maakt om juist die mooie pareltjes in jezelf, die glimmende diamant te zien en te erkennen en vanuit die kracht je leven vorm te geven.

Als je er dieper op ingaat, blijkt deze kritische stem vaker wel dan niet een stem uit het verleden te zijn, die geïnternaliseerd is. Een stem van een kritisch ouder, van een nooit-tevreden juf of meester, van leeftijdsgenoten, die vanuit hun eigen onzekerheid je hebben doen geloven dat je niet goed genoeg bent. Kritische stemmen, die ervoor gezorgd hebben, dat je jezelf met net zo'n strenge blik bent blijven bekijken.

En begrijp me niet verkeerd, deze mensen hebben allemaal (kwalijke uitzonderingen daargelaten) de beste intenties gehad, het beste met je voor gehad. Om je voor te bereiden op de boze buitenwereld, om je te stimuleren iets te bereiken in het leven, om je kansen te grijpen, je weerbaar te maken, om maar een paar (onbewuste) motieven te noemen.

Maar zo'n strenge blik kan je, zoals gezegd, ook hinderen in het leren kennen van jezelf, vooral van je kwaliteiten, je eigenheid, je kracht, het mooie van jezelf. En dan is het moeilijk om vanuit je eigenheid, vanuit je iegen behoeften en kwaliteiten te handelen.

Stap 1 is het herkennen van dit duiveltje op je schouder en het kan helpen deze een vorm, een kleur, een beeld te geven. Zo kun je je duiveltje beter buiten jezelf plaatsen en af en toe eens wegsturen. Zodat er ruimte komt voor je eigen, zuivere, engeltje om je bemoedigend toe te spreken, om je vertrouwen te geven, om je zelf te accepteren.

Om je uiteindelijk te laten ervaren dat je goed bent zoals je bent!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Graag je reactie!