dinsdag 18 januari 2011

Wie ben ik? - de wezenlijke vraag bij loopbaan(her)oriëntatie


Regelmatig komen er mensen bij me, die op zoek zijn naar een nieuwe baan. Ze missen 'iets', willen 'iets' anders. Maar wat? Vaak hebben ze al diverse zelfhulpboeken doorgeplozen en het inernet afgestruind naar handige hulpmiddelen. Ze doen testen, analyseren competenties, beroepsvoorkeuren, bekijken vacatures en toch komen ze er niet uit. Sterker nog, de chaos wordt alleen maar groter en ze zien door de bomen het bos niet meer.

Mijn ervaring is, dat zo'n zoektocht zich tot dan toe vooral heeft gericht op de vragen "Wat kan ik?' en 'Wat wil ik'. Niet onbelangrijk weliswaar, maar daarmee kom je (nog) niet tot de basis.

De eerste vraag: 'Wat kan ik' is zeker belangrijk op het moment dat je weet wat je wilt: heb je de juiste kennis, ervaring, diploma's competenties in huis om dat doel te bereiken? Of zijn er nog dingen te leren, te ontwikkelen?

Dan eerst maar de tweede vraag beantwoorden 'Wat wil ik?'. Tja, dat is nou net de moeilijkheid, dat weet je juist niet. Het is ook bijna een té grote, té abstracte vraag. Hoe kun je iets willen, waarvan je niet weet dat het bestaat? Hoe kun je iets willen, waarvan je niet weet wat het precies inhoudt? Het aanbod is zo groot, geen wonder dat je het overzicht verliest.

Meestal blijkt dat de vraag 'Wie ben ik?' is overgeslagen, terwijl die van wezenlijk belang is. Want juist daarin ligt het antwoord besloten over welk werk bij je past, van welk werk je energie krijgt, aan welk werk je plezier beleeft.

Als je je diepste kern kent, je inspiratiebronnen, je normen, je waarden, je overtuigingen over hoe jij én de wereld in elkaar (horen te) zitten, je belemmeringen, je identiteit, dan pas kun je erachter komen wie je werkelijk bent. Niet eerder kun je je zoektocht naar een passende baan gericht vervolmaken.

Mijn ervaring is dat dit proces van zelfonderzoek best confronterend kan zijn. Je 'moet' veel dieper in jezelf treden dan je verwacht had of zelfs in eerste instantie bereid was. Toch blijkt uiteindelijk altijd, dat de zoektocht de moeite waard is geweest; je zoekt en vindt een baan, die beter past en die leidt tot meer voldoening en plezier, ik durf zelfs te zeggen: geluk.


En dat willen we toch allemaal?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Graag je reactie!