maandag 30 november 2009

Burn Out: Privékliniek of Preventie?


Arbodienst VerzuimVitaal stuurt werknemers met een burn-out (of een alcoholprobleem) door naar privékliniek U-Center in het Zuid-Limburgse Epen. De patiënten worden daar in een zeer luxueuze omgeving, met bijvoorbeeld feng shui-inrichting, zonder wachtlijsten opgenomen en met een snelle behandeling weer op de been gebracht.

Dat is natuurlijk prachtig nieuws voor (werkgevers van) medewerkers die kampen met burn-out; ze kunnen snel terecht en zijn binnen 6 weken weer op de been.

Helaas heeft het in dit geval wel eerst zover moeten komen dat de medewerker burnt out is geraakt; een 'status' die je niet van de ene op de andere dag bereikt. Er zijn vele signalen die op een toekomstige burn out kunnen wijzen. Hoewel gelukkig veel bedrijven tegenwoordig ook aan preventie doen, blijft het belangrijk dat (HR-)managers de signalen vroegtijdig herkennen en in een vroeg stadium interveniëren.

Wat zijn dan de signalen die kunnen wijzen op een proces richting burn-out?
* Vermindering van betrokkenheid van het werk: werk dat eerst als zingevend, motiverend en boeiend werd ervaren, wordt zinloos, onbevredigend en zinloos.
* Verandering van gevoelens: Positieve gevoelens van enthousiasme, toewijding en plezier maken plaats voor gevoelens van boosheid, angst en depressie
* Overige signalen: onrust, boosheid, slapeloosheid, frequent ziekteverzuim, vermijdingsgedrag, moeheid, hoofdpijn.

Er heerst bij een medewerker vaak schaamte om te erkennen dat hij/zij burn out aan het worden is, als hij/zij het zelf al door heeft. Het treft in het algemeen vaak mensen die perfectionisme en doorzettingsvermogen hoog in het vaandel hebben staan. Deze laten niet snel aan hun omgeving blijken dat het niet zo goed me ze gaat. Daarom is het belangrijk dat (HR-)managers juist bij deze medewerkers een vinger aan de pols houden.

Echter, het is te kort door de bocht om te beweren dat het alleen een individueel probleem is. Ook bepaalde organisatieculturen en -structuren kunnen meer dan andere leiden tot gevoelens van burn out. Om burn out te voorkomen is een aantal aspecten binnen een bedrijfscultuur belangrijk, zoals: (Gebrek aan) werkdruk, zeggenschap, beloning (waardering), gevoel van rechtvaardigheid en normen en waarden.

Want burn-out is goed behandelbaar, maar hoe eerder je actie onderneemt, des te minder de schade voor de medewerker en hoe minder langurig de uitval, wat ook uit economisch oogpunt voor de werkgever interessant is. Dat vraagt om inspanning van zowel medewerker als organisatie.

Want: voorkomen is beter dan genezen!

http://www.nuzakelijk.nl/werk/2125636/werknemers-met-burn-out-luxe-privekliniek.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Graag je reactie!