dinsdag 24 november 2009

Je ding doen: werken met hart en ziel?


De uitdrukking 'Je ding doen' is uitgeroepen tot de vaagste van 2009, zo is te lezen op vaagtaal.nl. Maar wat is nou eigenlijk 'je ding doen'. En doen we nou echt wel ons 'ding'?

Als ik lees dat 82 procent van de Nederlanders niet het soort werk doet waar hij als kind van droomde en 87 procent openstaat voor vacatures die buiten het functiegebied vallen, kan ik maar 1 conclusie trekken: Nee, de meesten van ons doen niet 'hun ding'.

Natuurlijk is het moeilijk om al op jonge leeftijd een keuze te maken voor een beroep en dus een studierichting die daarbij aansluit. Hoe goed ken je jezelf op die leeftijd? In hoeverre wordt je mening beïnvloed door je omgeving en de verwachtingen die je familie en vrienden van je hebben. Wat wil je zelf?

Veel vragen die ik in mijn coach-praktijk tegenkom, gaan over dit thema. Mensen hebben vaker niet dan wel een bewuste en weloverwogen keuze gemaakt over hun professionele toekomst. Onder druk van de recessie, reorganisatie of hun eigen onvrede, worden ze 'gedwongen' hun keuzes (weer?) eens onder de loep te nemen. Wat wil ik? Wie ben ik? Welke kwaliteiten wil ik inzetten? Welke waarden vind ik belangrijk? Wat geeft mij energie? Met andere woorden: Wat is mijn ding? En is dit wel mijn ding? Of eigenlijk die van anderen?

Door jezelf als een ui af te pellen, kun je tot je kern komen en vanuit je echte, authentieke zelf, een keuze maken voor de toekomst. Want als je je 'ding' doet, lijkt werken niet meer op werken.


http://vaagtaal.nl/verkiezing/uitslag-2009/

http://www.managersonline.nl/nieuws/9093/baan-staat-ver-weg-van-opleiding-en-dromen.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Graag je reactie!