dinsdag 3 juni 2014

Psycholoog op afstand?

Vandaag op mijn nieuwe werkplek bij De Compagnie in Rijswijk (een aanrader overigens!) hoorde ik iemand mijn werk omschrijven als 'Psycholoog op afstand'.

Dat vind ik mooi gevonden, het omschrijft heel kort en to-the-point wat ik doe: ik begeleid mensen via online schrijftrajecten bij allerhande vragen en problemen. En het het is waar: online is 'op afstand'.

In elk geval fysiek, want mijn cliënten schrijven in hun eigen tijd, op een voor hen fijne en vertrouwde plek, met behulp van hun eigen mailprogramma. Ze hoeven dus niet te reizen, niet plaats te nemen in een spreekkamer tegenover een psycholoog die ze vragend en geïnteresseerd aankijkt. Ze hoeven zich niet ongemakkelijk te voelen als ze een vraag moeilijk te beantwoorden vinden, niet bang te zijn dat non-verbale signalen onjuist worden geïnterpreteerd. Ze hoeven zich niet te laten afleiden door geuren, beelden, gezichtsuitdrukkingen of andere factoren die niet ter zake doen.

Nee, ze kijken in de spiegel van hun beeldscherm en schrijven in alle rust, in eigen tempo, in eigen tijd en ruimte. Een korte mentale retraite, ondersteund en begeleid door mij: 'de psycholoog op afstand'.

Toch wordt juist deze manier van werken als heel veilig en vertrouwd ervaren. Hoewel fysiek op afstand blijft de psycholoog heel dichtbij de (ervarings)wereld, gevoelens en gedachten van de client. Zonder oordeel, maar uitnodigend, empathisch en aanmoedigend om alles op te schrijven wat er in het hoofd opkomt. Zo kan de client zijn/haar eigen, unieke verhaal structureren, de kluwen gedachten en gevoelens ontwarren en weer grip op het leven krijgen. Verdriet verwerken en weer met volle moed de toekomst tegemoet treden, vaak met concrete plannen en handvatten.

Zo blijkt de 'Psycholoog op afstand' toch heel nabij.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Graag je reactie!